Látható rádió a digitális forradalom folytatásáról

PosztmodeM

A saját számítógép ígérete: 40 éves a ZX81

2021. március 14. - Posztmodem

A csodálatos '80-as évek egyik legjobb fejezete az a sikersztori sorozat, ami a számítógép (lásd még: mikroszámítógép, házi számítógép, iskolai számítógép) tömeges elterjedését jellemezte az évtized elejétől kezdődően. Egyre több családnál jelent meg a lakásban valamilyen számítógép. E sorok szerzője az ország keleti felében, tinédzser korában sokáig csak remélhette, hogy egyszer majd lesz neki is saját számítógépe (lett is, a rendszerváltás után évekkel...), de azért itt-ott találkozhatott a kora '80-as évek mikroszámítógépeivel is. Jellemző a korszakra, hogy a városkánk egyik mezőgazdasági termelőszövetkezete hirdetett meg Basic-tanfolyamot (fiatalabbak kedvéért: a Basic egy magasszintű programozási nyelv, ami éppen azt jelenti, hogy nagyon egyszerű a programozás alap fogásait elsajátítani, megalapozni általa), amely tanfolyam legnépszerűbb része persze az volt, amikor a Commodore 64-esen előkerültek a jópofa játékprogramok... De nem sokkal később az általános iskolában is feltűnt az egyik magyar házi számítógép, a TV Computer, illetve ezt megelőzően - már nem igazán emlékszem, hogyan - egyszer pár napig kölcsönben volt nálunk, otthon egy Sinclair ZX81-es számítógép...

Legutóbbi műsorunkban, Képes Gábor digitális muzeológussal idéztük fel a tenyérnyi gép emlékét. 20 perc 57-nél kezdődik a ZX81-ről szóló rész:

A kicsike gép delejes hatású volt. A fekete-fehér tévénkhez is hozzá lehetett kapcsolni (magának a ZX81-nek sem voltak színei, tehát a fekete-fehér pont ugyanazt jelenítette meg, mint egy színes tévé), és már indult is a nagy kaland: saját programot írni, ami a képernyőn jelenik meg - ez addig egy teljesen ismeretlen élmény volt! De több kellett! Mire lehetne használni ezt az 1 kilobájt memóriával ellátott kis gépet még?... Bár a ZX81 nem jeleskedett nagyon a hihetetlen grafikai képességekkel (a képernyőn mindössze 64x48 pixelt volt képes megjeleníteni), de mégis pontosan ez, a grafikai lehetőségek kezdtek el izgatni. Így ötlött fel, hogy készítek egy Magyarország térképet (de legalább ország körvonalat) a képernyőre: a húgommal kifejlesztettük a szkennelés korabeli, manuális változatát, mégpedig milliméter papír átlyukasztásával, ami segített a képpontok koordinátáinak meghatározásában. Pár órányi ügyeskedés után a projekt sikeres volt, a tévé képernyőjén sikerült megrajzolni Magyarország körvonalait... mindez 11-12 évesen, segítség nélkül szép munka volt...

Boldog születésnapot, Sinclair ZX81! 

A bejegyzés trackback címe:

https://posztmodem.blog.hu/api/trackback/id/tr8216460474

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2021.03.14. 22:41:49

Ezt a cikket nem kellett volna elolvasnom, mert mindjárt sírok! :-)
A 80-as évek közepe felé még nem tudtam, hogy mi legyek. És egyszer a fizikatanárom rábeszélte az igazgatónőt, hogy vegyenek egy rohadt drága számítógépet, és szervezett szakkört is (Isten nyugtassa békében!). A közeli nagyobb városból hozta anyám munkatársa a BASIC-könyvet, mert nálunk nem volt a boltban. Két hétig ismerkedtem vele, aztán rájöttem, hogy ez micsoda. Nem hittem el, hogy NEKEM készítettek egy ilyet: mindig alkotni akartam, de úgy hogy ne kelljen összekoszolni a kezemet. :-) Azóta programozom, és köszönöm a sorsnak, hogy pont akkor születtem. :-))))))) Mikromagazin, Sinclair Spectrum, Commodore 64. Az a furcsa, hogy nem igazán érdekelt semmi az iskolában, de ez annyira megfogott, hogy az összes könyvet, cikket átbújtam. Tkp. magamtól tanultam meg a masszív alapokat.
Szép dolog a fiatalság, jó rá visszaemlékezni!

indanick 2021.03.15. 04:48:43

Abban a korban sokaknak sorsdöntő volt meglátni egy számítógépet, nekem biztosan. Általános 6.-ban úgy kellett kikönyörögnöm, hogy egyedül eljárhassak "számítógép szakkörre" a kollégiumból. Nekem az ottani Primo-k voltak az elsők. Valamiféle kézzelfogható scifi áradt ezekből a gépekből. Még emlékszem arra, milyen illata volt a C64-es gépteremnek középsuliban :).
Persze hogy jellegzetes volt, mert akkoriban talán sehol sem volt annyi féle vegyi anyag egy helyen máshol, ráadásul a CRT monitorok ionizálták a levegőt. Egy biztos, engem semmi más nem érdekelt annyira mint ezek. Már akkor kocka voltam, mikor még talán a szónak ez az érteme sem létezett, és nagyon hálás vagyok érte a sorsnak, hogy erre a pályára állított.
Mostanában az RPi kategóriájú gépektől meg a mikrokontrollerektől kapok hasonló dopamin löketet :)

Posztmodem 2021.03.15. 04:58:54

@indanick: Ajánljuk figyelmedbe a magyar háziszámítóépekről készített műsorunkat (2021.01.19.), benne megszólaltattuk a Primo számítógép egyik konstruktőrét, Manno Sándort is:
youtu.be/eeebKcU5pF0

ursus artos 2021.03.15. 12:13:56

A milliméterpapír átlyukasztás zseniális ötlet...

midnight coder 2021.03.15. 12:14:18

Annak idején én is ZX-81-en tanultam elõször programozni, még a gimiben. Már másodikos voltam, amikor a technikatanár ajánlotta hogy menjek be a számítógépszakkörre mert nekem ez tetszeni fog. És tényleg, már az élmény volt, hogy megérinthettem egy igazi számítógép billentyûzetét, amit addig csak sci-fi filmekben láttam. Ez a gép amúgy egy öregdiák által a sulinak adományozott, házilag készített ZX-81 volt (amit nem is értek, mert ezt árulták ugyan kit-ben hogy a user otthon forrasztgassa össze, de ennek a doboza és a billentyûzete házilag készült, míg a kit-ben benne volt az is). Mindegy, én ezen tanultam mert a HT-1080Z-khez eleinte nehéz volt hozzáférni mert mindenki ezeken akart játszani illetve programozni (a házilag összerakott ZX-81-hez nem volt csatlakoztatható magnó, ráadásul úgy 10 perc után kifagyott). Ezzel együtt feledhetetlen élmény volt az elsõ programjaimat összerakni vele.

Maga a konstrukció amúgy valóban zseniális volt, és volt aki az 1 kilobyte-os memóriába sakkprogramot is meg tudott írni. Ami a mai erõforrás zabáló windowsok idején ami úgy eszi a gigabyteokat mint a kacsa a nokedlit, szintén sci-finek tûnik.

Gösser söralátét 2021.03.16. 09:51:11

A régi szép idők. ZX80 - Admap optofej nyákrajzolásra.
süti beállítások módosítása