Látható rádió a digitális forradalom folytatásáról

PosztmodeM

Miért sikeres a Clubhouse?

2021. március 11. - Posztmodem

Azért a tömegkommunikáció világa időnként képes meglepetéseket okozni. Évtizedek óta sulykolják a tévések, hogy csak a televízió az igazán tömeges média – ennek ellenére a rádió töretlenül népszerű platform Magyarországon is. Sőt, tizensok év után idehaza is érzékelhető valami igényféleség a rádiós tartalomszolgáltatásra hasonlító podcast világban is – bár ez a terület a nyugati világban, főleg Amerikában már jóval korábban népszerűvé vált és termőre fordult.

(Érdekes lesz tőlünk olvasni erről, akik évekkel ezelőtt elindultunk a látható rádió irányába, amiről most is leírjuk, hogy a látható rádió nem a tévével egyenlő, mert a látható rádióban a hang az elsődleges és a kép csak kiegészítő, a tévében pedig pont fordítva van. Szóval az, hogy mi látható rádiót csinálunk, pont azt húzza alá, hogy továbbra is hiszünk a rádiózásban, abban, hogy a tartalmat elsősorban hangban juttassuk el a közönséghez.)

cover_clubhouse.jpg

A Clubhouse nevű applikáció tehát a mostani apropó, amiért erről a témáról érdemes gondolkodni. A szolgáltatás létezése, sőt, pár hete megfigyelhető „berobbanása” azt mutatja, hogy a rádióhallgatáshoz hasonló élethelyzet a XXI. században is népszerű, illetve életképes. A Clubhouse-t elindították már majdnem egy éve, de valójában csak 2021 elején ugrott meg a felhasználók száma, mégpedig akkor, amikor Elon Musk, a szinte már celebszintű vállalkozó-sztár (Tesla, Space-X stb.) elfogadta a meghívást, hogy részt vegyen egy Clubhouse beszélgetésben, a közönség pedig nem csak hallgatja élőben, de még akár hozzá is szólhat, vagy kérdezhet a vendégtől. Később Bill Gates is elvállalt egy beszélgetést, aminek az elején persze megkapta a kérdést, hogy ha a Clubhouse-t csak iOS rendszerrel (tehát iPhone-nal vagy iPad-del) lehet használni, akkor Bill Gates, a Windows-világ atyja is egy Apple telefonnal rendelkezik? (Elmondta, hogy Android készüléket használ, de a beszélgetést természetesen megoldották egy iPhone-nel…) Szóval nincs kétségem, hogy a közönség számára ismert személyek meghívása a Clubhouse népszerűségének egyik titka.

Persze a kétmillió felhasználó akkor is elég nagy tömeg, ha néhány hónap alatt gyűlt össze, több vállalkozó már látja is a rendszerben a közeljövő új Facebookját, mivel közösségi szolgáltatás ez is: a Clubhouse név is azt mutatja, hogy tematikus klubházakat lehet szervezni, amikhez pont úgy lehet csatlakozni, mint a Facebook-on egy csoporthoz vagy oldalhoz, a klubházakon belül pedig szobákat indíthatnak a szerepelni vágyó beszélők. A szoba elnevezés egy kicsit megtévesztő, mert a klubházban létrehozott szobák csak addig léteznek, amíg a beszélgetés tart, utána eltűnnek a semmibe. (Valójában a virtuális szoba itt virtuális beszélgetést jelent, és csak azért érdemes a szoba analógiát használni, hogy el tudjuk képzelni. A beszélgetéshez lehet csatlakozni, de ott is lehet hagyni, pont úgy, ahogy egy szobába bemehetünk és onnan kijöhetünk.)

A Clubhouse „műsorszolgáltatása” nem folyamatos és – legalábbis egyelőre – nem is figyelnek arra, hogy egy-egy beszélgetés ne ütközzön a másikkal időben, ez a jellemző tehát megkülönbözteti a rádiós műsorszolgáltatástól. Adódik, hogy a szakmai konferenciák is jó analógiaként szolgálnak, de rá kell jöjjünk, hogy egy konferencia „műsorrendje” is közelebb van a rádiós tartalomszolgáltatás szerkezetéhez, mivel az előadások és pódiumbeszélgetések egymás után, lineárisan következnek. Ráadásul egy Clubhouse szobát (beszélgetést) bármely felhasználó elindíthat, ebben a tekintetben tehát leginkább a podcast megoldás juthat eszünkbe, mivel régóta bárki indíthat podcastot – függetlenül attól, hogy megvan-e hozzá az ötlete, a felkészültsége vagy a technikai háttere.
A Clubhouse beszélgetéshez semmi más nem kell, csak belépni a szolgáltatásba és egy jó headset-tel, meg az iPhone felületével kiválóan moderálni lehet egy szobát.

A többmilliós közönség jelenleg tehát iPhone-felhasználókból áll. Elindult persze a hackelés is, és létrehoztak egy olyan külső alkalmazást, amivel Android telefonnal is hozzáférhetővé vált a Clubhouse, de a szolgáltatás vezetői hamar letiltották a lehetőséget. Egyébként a Clubhouse saját leírásában olvasható, hogy dolgoznak azon is, hogy kinyissák a platformot a szélesebb közönség előtt, és ez ebben az esetben nyilvánvalóban az Android applikáció elkészítését és közzétételét jelenti előbb-utóbb.

A jelen az, hogy egyre több tematikus klubház, azon belül szoba indul a Clubhouse-ban, jelenleg már a magyar felhasználóknak is van egy találkozóhelye a rendszerben (pár napja nyílt meg a lehetőség).

A legutóbbi műsorunk elején Keleti Arthur mutatta be a szolgáltatást hangban és képben is, az alábbi videónkban kb. 1 perc 19-nél indul a bemutató:

A bejegyzés trackback címe:

https://posztmodem.blog.hu/api/trackback/id/tr316457864

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása