Kérheti-e a pedagógus, hogy a gyerek videófelvételt küldjön be az általa elvégzett fizikai aktivitásról (futás, torna)? Égető téma újra vagy még mindig?
A közel egy éve az életünkbe "berobbant" digitális oktatás első heteiben a szülők és a gyerekek nagyfokú belső konfliktust és nagyfokú bizonytalanságot éltek át: mikor tesznek jól? Hogyan feleljenek meg a sulinak és a gyereknek is?
A PosztmodeM digitális oktatásról szóló legfrissebb különkiadásában dr. Richlach Mónika adatvédelmi szakjogász beszélt a témáról - tekerj az alábbi videóban 38 perc 10-hez!
Néhány szülő odáig ment, hogy tanácsot kért az adatvédelmi hatóságtól, vagyis a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságtól (NAIH). A hatóság - többek között a növekvő lakossági kérdések megválaszolása érdekében is - ajánlást fogalmazott meg, ami idekattintva elolvasható: Tájékoztató a digitális távoktatás adatvédelmi és adatbiztonsági vonatkozásairól.
Richlach Mónika adatvédelmi szakjogász a műsorban úgy fogalmazott, hogy az ajánlás némileg rendet tett, és így legalább tudjuk, mik a főszabályok. Kifejtette: egyértelmű, hogy a pedagógusok a gyerekek felvételeit nem tehetik nyilvánossá, de vajon szüksége van-e a felvételre? Törekedni kell az ún. adattakarékosságra és a célhoz kötöttségre.
Képünkön dr. Richlach Mónika adatvédelmi szakjogász a PosztmodeM műsorában
Kérdés, hogy meg tud-e másként győződni a pedagógus a gyermek teljesítményéről? Itt jön közbe a szülő-pedagógus-diák háromszög, hogy mennyi bizalom van köztük, milyen a kommunikáció és az értékrend a felek között - ezt már a Tudatos Digitális Szülő program alapítójaként e sorok írója, Fülöp Hajnalka tette hozzá.
Érvényesül az ún transzfer-hatás, vagyis a felek közötti jó kapcsolat digitálisan is hatékony, oldott légkört, és jó tanulási feltételek jelent, ahogyan az ellenkezője éppen gátolja azt. Tehát a jó pedagógus és a motiváló légkör online is jó és motiváló marad.
Visszatérve az adatvédelmi szabályokhoz: a pedagógus munkaköri kötelességénél fogva adatkezelő, és az iskola részéről szükséges ehhez adatkezelési tájékoztatót kiállítani és elfogadtatni az érintettekkel.
Ha valaki e téren elakadna, és nem kellően világos számára a pontos szabályozás, a fentebbi NAIH linkre kattintva, a tájékoztatóban megtalálhatja a válaszokat.
Más világba csöppentek a gyerekek: eddig attól óvták őket a - tudatos - szülők, pedagógusok, hogy a kibertérben ne mutatkozzanak sehogy, de aktív, testüket mutató felvételekkel különösen ne. Az online oktatás során pedig akár kifejezetten ilyen képeket kérnek tőlük...
Szilágyi Árpád, a műsor szerkesztője szerint ez a hatás nagyon váratlan és erős volt, és a tanulás, továbbképzés szükséges e téren. A NAIH honlapján ingyenesen letölthető Kulcs a net világához c. kiadvány pont ezt segíti, óravázlatokkal, megoldásokkal.
Nem hivatalos főszabályként e sorok írója a gyerekekkel való beszélgetést és a saját megérzések figyelembe vételét ajánlja. Ha a gyereket feszélyezi, zavarja a videós tartalom készítése, akkor életkortól függetlenül joga van ahhoz, hogy ne vegyen részt benne. Ha pedig mi érezzük úgy, hogy ez vagy az a kép, szöveg, videó, stb. nem jó, ha elkészül és a netre kerül, akkor mi is lépjünk és akadályozzuk meg.
Azonnal.
Hogy mik a veszélyei a gyerekfotók netes megjelenésének, erről majd egy másik posztban lesz szó.
(Fülöp Hajnalka)